HTML

isoldeolvas

Friss topikok

Címkék

analízis (10) antipszichiátria (1) Arsan (1) Austen (1) Auster (9) Baddeley (1) banks (2) Barabási (1) Baricco (2) Bauer (1) Baxter (1) Bentall (2) Bester (1) Bloom (1) Bradbury (1) Brautigan (1) Brown (1) Chandler (1) Changeux (1) chicklit (2) Csepe (1) csermely (2) Csermely Gyula (1) Csíkszentmihályi (1) Cunningham (1) Dahl (4) Dick (1) Dylan (1) Edwards Jones (1) életrajz (3) Ellis (1) eroszak (2) Evans (1) Fable (3) fantasy (10) Fejős (1) film (1) Firefly (2) flow (1) Füredi (1) Gaiman (9) Gordon (1) Grahame Smith (1) Grimwood (1) Gyacsenko (1) Haddon (2) halozat (2) Hamilton (1) Herczog (1) Herman (1) Hobb (1) Hoffmann (1) Hornby (1) Huszár (1) Huxley (1) Hyperion (2) interperszonális (1) jóga (1) Karterud (1) Kehlmann (1) kepregeny (2) képregény (1) Kesey (1) Kinsella (8) kognitiv (7) Kosza (1) krimi (4) Kullmann (1) Laurie (1) Lázár Ervin (1) Lehane (2) Lelord (3) Lénárd (2) Lurija (1) Malan (1) Marquez (1) Maynard (1) McAffrey (1) McCullough (1) Mero (1) Miller (1) Mitchell (1) Moore (7) Morgan (3) Mórotz (1) mozgásterápia (2) Murakami (1) Nemeth (2) Niffenegger (3) onsegito (1) Orlean (3) Pelevin (1) Perczel (1) Perez Reverte (1) pratchett (4) pszichiátria (1) pszichoterapia (22) pszichoterápia (5) Racsmany (3) Rados (1) Raffai (1) rehab (2) Ross (1) Salinger (3) Schatzing (1) sci fi (28) séma (1) shopaholic (5) Simmons (2) Smiles (1) Steinhauer (3) Stern (2) Sullivan (1) szelfpszichológia (1) Szendi (2) Szerb Antal (1) Szőnyi (1) sztrugackij (7) tankönyv (5) Tényi (1) terhesség (2) Tokaji Zsolt (2) TothKrisztina (1) Townsend (1) trauma (2) Tringer (2) utikonyv (1) vancsa (1) Vian (1) Vígh (1) Waltari (1) Yalom (3) Young (1) Zafon (2) Zelazny (1) zene (1) Zsoldos (1) Címkefelhő

Asta Nielsen: A hallgatag múzsa

2006.09.08. 16:55 isolde

Asta Nielsen a történelem első filmsztárja volt, igaz, hogy a némafilmek idején; ez pedig az önéletrajza, bár nekem sokára esett csak le, hogy azért hallgatag múzsa, mert némafilm. Elmeséli benne a küzdelmes, szegénységben töltött gyermekkorát (Dickensnek tetszene ez a rész), majd kalandozásait a filmvilágban. Sajnos, mindezt elég szemérmesen teszi, vagyis a magánéletéről alig árul el valamit, ami a mai, Sztár magazinon nevelkedett olvasónak fura lehet. Csomó mindent megtudunk ellenben a némafilm-korszakról, ami számomra érdekes, különös hangulató letűnt kort jelent. Dacára annak, hogy próbál végig inkább dokumentarista lenni, azért átsejlik a sorok között Asta igazi személyisége: szeretetreméltó, bár hisztis, de kétségkívül Díva*. És mivel soha nem árulja el, hogy a szereplők közül melyikhez fűzte intim kapcsolat - ez a fantáziánkra van bízva - én hajlamos voltam feltételezni, hogy mindegyikhez, és amikor megemlíti a jóképű hajósinast, nekem már az is gyanús volt. Időnként szellemes, máskor kicsit lapos a könyv stílusa, ami nem tudom, hogy a fordító hibája-e, vagy az az oka, hogy Astának közepes mértékű tehetsége volt az íráshoz - hiszen színésznő volt, és akkoriban ezek szerint nem volt divat bérírókkal íratni meg az önéletrajzunkat. Viszont csomó kép van benne. Nem bántam meg, hogy elolvastam.

*(CIA-ügynökök látogatják meg a hidegháború idején átmenetileg New Yorkban élő színésznőt, mert azt gondolják, kommunista kém, és a kapcsolatairól faggatják.
Zord ügynökök: - És milyen céllal utazott múlt hétvégén Chicagoba? Kivel találkozott? Mit csinált ott?
"- Vettem egy cipőt - feleltem az igazságnak megfelelően." )

Filmvilág

Wiki




2 komment

Címkék: film életrajz

A bejegyzés trackback címe:

https://isoldeolvas.blog.hu/api/trackback/id/tr695587011

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

22899 2006.09.08. 22:02:34

Én a nagymamámnál találtam meg anno a kötetet, s bár ugye rózsaszín a borító (azt hittem, valami lányregény), ám belül valami félelmetesen hipnotikus hatású képek voltak, amilyeneket csak a némafilmek skandináv hőskorában voltak képesek készíteni a színésznőkről. Magára Asta élettörténetére ebből a könyvből nem emlékszem, de a képeket nem tudtam feledni.

42102 2006.10.02. 16:23:35

nini, egy ismeros eletrajz :) Antikvariumban talaltam es engem is rabul ejtettek a fotok. Addig csak a nevet hallottam Asta Nielsennek, igy megvettem es nem is csalodtam. Nehol tenyleg picit lapos, de osszesegeben erdekes volt. Nemi bepillantast ad a film "bebikorarol" is. :D Meglepoen mas volt, naploszerubb , mint a regenyes eletrajzok. Pl Goya-rol, Van Gogh-rol.. Dehat azokat meg masert szeretem. (: Jahm, olvassatok eletrajzokat is!! :D
süti beállítások módosítása