HTML

isoldeolvas

Friss topikok

Címkék

analízis (10) antipszichiátria (1) Arsan (1) Austen (1) Auster (9) Baddeley (1) banks (2) Barabási (1) Baricco (2) Bauer (1) Baxter (1) Bentall (2) Bester (1) Bloom (1) Bradbury (1) Brautigan (1) Brown (1) Chandler (1) Changeux (1) chicklit (2) Csepe (1) csermely (2) Csermely Gyula (1) Csíkszentmihályi (1) Cunningham (1) Dahl (4) Dick (1) Dylan (1) Edwards Jones (1) életrajz (3) Ellis (1) eroszak (2) Evans (1) Fable (3) fantasy (10) Fejős (1) film (1) Firefly (2) flow (1) Füredi (1) Gaiman (9) Gordon (1) Grahame Smith (1) Grimwood (1) Gyacsenko (1) Haddon (2) halozat (2) Hamilton (1) Herczog (1) Herman (1) Hobb (1) Hoffmann (1) Hornby (1) Huszár (1) Huxley (1) Hyperion (2) interperszonális (1) jóga (1) Karterud (1) Kehlmann (1) kepregeny (2) képregény (1) Kesey (1) Kinsella (8) kognitiv (7) Kosza (1) krimi (4) Kullmann (1) Laurie (1) Lázár Ervin (1) Lehane (2) Lelord (3) Lénárd (2) Lurija (1) Malan (1) Marquez (1) Maynard (1) McAffrey (1) McCullough (1) Mero (1) Miller (1) Mitchell (1) Moore (7) Morgan (3) Mórotz (1) mozgásterápia (2) Murakami (1) Nemeth (2) Niffenegger (3) onsegito (1) Orlean (3) Pelevin (1) Perczel (1) Perez Reverte (1) pratchett (4) pszichiátria (1) pszichoterapia (22) pszichoterápia (5) Racsmany (3) Rados (1) Raffai (1) rehab (2) Ross (1) Salinger (3) Schatzing (1) sci fi (28) séma (1) shopaholic (5) Simmons (2) Smiles (1) Steinhauer (3) Stern (2) Sullivan (1) szelfpszichológia (1) Szendi (2) Szerb Antal (1) Szőnyi (1) sztrugackij (7) tankönyv (5) Tényi (1) terhesség (2) Tokaji Zsolt (2) TothKrisztina (1) Townsend (1) trauma (2) Tringer (2) utikonyv (1) vancsa (1) Vian (1) Vígh (1) Waltari (1) Yalom (3) Young (1) Zafon (2) Zelazny (1) zene (1) Zsoldos (1) Címkefelhő

Németh László: Iszony

2006.10.06. 22:10 isolde

Németh Lászlónak szólhatott volna valaki, hogy rettenetes cimeket ad a regényeinek, persze, lehet, hogy az ő idejében ez bejött, nekem mindenesetre le kell győznöm az idegenkedésemet, mielőtt nekikezdek egy hollywoodi horrorfilm-cimű regények. Kárász Nelli ellenben valóban iszonyú jó fej, imádom, főleg azt a képességét, ahogy egyetlen mozdulatból rendkivül élesen és lényegbe vágóan képes megitélni egy-egy embert vagy helyzetet. Azonnal vágja, hogy melyik családban ki a főnök, ki a dolgos, ki az álszent; és a maga stilusában két szóban össze is foglalja. Zseniális szövege van, ha ma élne, népszerű beszólogatós blogger lenne. 
Tehát a regényt a főszereplőnő, Kárász Nelli meséli, és mint megtudtam, stilusát tekintve "tudatregény". Az Iszony egyébként rémisztően hires, biztosan ajánlott olvasmány is volt középiskolában, mi nem tanultunk róla, mert negyedik év végén még mindig csak Adynál tartottunk, és szerintem ez mázli, mert nem biztos, hogy 18 évesen is értékeltem volna. Persze, ki tudja. A lényeg, hogy Nelli a sors szerencsétlen fordulatának köszönhetően hozzámegy a laza, felszines, ám mindig fickós Takaró Sanyihoz, amit aztán több-kevesebb sikerrel próbál megszokni. A regényt számtalan nyelvre leforditották, nyilván véletlen, hogy nem kapott Nobel-dijat, készült belőle film is Latinovitscsal (ld kép). A magyar google legkevesebb 10100 találatot ad rá, lilább és kevésbé lila irodalmi elemzéseket főként, amelyek közül egyet sem linkelek be, mert elolvastam vagy ötvenet, és mindegyik spoileres. Nyilván úgy gondolják a kritikusok, ezt úgyis mindeki olvasta, nyugodtan le lehet lőni a poénokat, én mindenesetre dühöngtem, amikor 30 oldal volt hátra, és megmondták, ki a gyilkos.  
Azért igy is klassz könyv, olyan, ami elolvasás után még sokáig eszébe jut az embernek, és minden elismerésem Németh Lászlónak, amiért ennyi mindent tud a női lélekről és testről, magam sem tudok többet hozzátenni.

Wiki Németh Lászlóról

11 komment

Címkék: Nemeth

A bejegyzés trackback címe:

https://isoldeolvas.blog.hu/api/trackback/id/tr595587016

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

54136 2006.10.20. 12:25:53

elég népes nősereg vette körül... :)

A. 2006.11.24. 14:19:36

van benne gyilkossag?

picujka 2007.02.26. 17:41:34

A tanárunk idézett tőle: "Szálló bugyik között élek!" És elnézést az esetleges pontatlanságokért, de ha jól tudom, 4 lánya volt, meg a felesége.... Sok egy "kannak" =D Nah páss

D 2007.03.19. 22:23:46

Néha komolan megdöbbenek,ahogy fogalmazol. Ez az egyik kedvenc regényem,Németh Lászlót meg zseniális írónak tartom. Elárulhatnád,h miylen címet adnál ennek a könyvnek,ami pontosabban tükrözné a a könyv hangulatát,lényegét?? Továbbá Nellit sem a " jó fej" jelzővel illetném... Á..ez a fogalmazásmód engem sért...

17686 2007.03.19. 22:44:24

D: Nem arról van szó, hogy nem illik hozzá a cím, vagy hogy én jobb címet tudnék adni (semmilyet sem tudnék), hanem, hogy sokáig a címe miatt nem vettem a kezembe a könyvet, mivel egész más asszociációkat keltett. hát, sajnálom, hogy így érzel, mivel én is zseniális írónak tartom, és nagyon tetszett nekem a regény, ezen nem változtat az, hogy én rosszul fogalmazok..

J. 2007.03.26. 17:08:55

Nekem viszont irtóra tetszik a fogalmazásmód!!!!Kicsit olyan ...cinikus vagy nem tom...,de nagyon jó!:) Felkeltetted az érdeklődésemet a könyv iránt!!!

Kinguci 2007.05.23. 09:10:15

Szerintem aki olvasta annak nem kell magyarázni, hogy milyen a könyv....igenis zseniális könyv, és zseniális volt Németh László is, ahogy megalkotta!!!!:) Elsőre, meg mondom őszintén, nem tudtam mit kezdeni a regénnyel ...nagyon durván hatott rám, lelkileg a könyv...de később megértve rájöttem, hogy több mind egy regény és ha kellő hozzáértéssel olvassuk nagyon sok mindent add nekünk!!!!Lehet nyugodtan 18évesen is olvasni, én 17-18évesen olvastam!!!Csak az olvasat változik a kortól, a regény ugyan az marad!!!!:) Nagyon szeretem ezt a regényt...sőt ezt választottam a szakdolgozatom témája ként is!!:) Ezért ajánlom mindenkinek:)

42569 2007.09.22. 19:58:23

Én most olvastam és leginkább az fogott meg, hogy valóban mindent egy hasonlattal, egy jelzővel ki tud fejezni (lehet, hogy a regény oldalszáma ennek köszönhető). Azt hiszem, ez az ami nekem nem menne akkor se ha belegebedek! Amúgy meg a letehetetlen kötelező olvasmányok közé tartozik!

Andi 2007.10.19. 13:51:38

Én tegnap fejeztem be az Iszony elolvasását. Nelli tényleg jófej, de bennem negatív hatást keltett. Kicsit olyan "haragban a világgal"-érzésem volt vele kapcsolatban. Sokkal könnyebb lehetett volna az élete, ha kimondja amit gondol, vagy megpróbálja megszeretni Sanyit. Nem volt egy alkoholista szemétláda, az is kiderül a könyvből, hogy jópasi. Akkor mit utált rajta annyira? "meg tudtam volna szeretni, csak ne akart volna az én uram lenni" én nem sajnáltam Nellikét. Egye meg, amit főzött.

cke 2008.06.08. 10:17:06

Andi, szerintem te nem ertetted ezt a regenyt!

Kamillusz 2009.01.13. 12:27:18

Nos, én is ebből írtam szakdogát, már kész is van, csak miközben szöveggondozok, gondoltam, hogy beírom a google-ba és hát itt kötöttem ki. Tudom, hogy két éves bejegyzések ezek, de ugy erzem reagalnom kell: Andi télleg nem értette a regényt, Isolde te meg nem maradtál le semmiről, ugyanis ez nem kpiskolai anyag - helyette a gyászt olvassuk. Ha érdekel szakirodalom, akkor a következőket ajánlom: GREZSA Ferenc, Németh László vásárhelyi korszaka, Bp.,1979 A minőség forradalmára, In memoriam Németh László, 2001. A két kötetnek természetesen az odaillő fejezeteit. A cím télleg borzasztó, legalábbis nem csinál kedvet a regényhez, de egyebkent az első mondat után nem lehet letenni.
süti beállítások módosítása