HTML

isoldeolvas

Friss topikok

Címkék

analízis (10) antipszichiátria (1) Arsan (1) Austen (1) Auster (9) Baddeley (1) banks (2) Barabási (1) Baricco (2) Bauer (1) Baxter (1) Bentall (2) Bester (1) Bloom (1) Bradbury (1) Brautigan (1) Brown (1) Chandler (1) Changeux (1) chicklit (2) Csepe (1) csermely (2) Csermely Gyula (1) Csíkszentmihályi (1) Cunningham (1) Dahl (4) Dick (1) Dylan (1) Edwards Jones (1) életrajz (3) Ellis (1) eroszak (2) Evans (1) Fable (3) fantasy (10) Fejős (1) film (1) Firefly (2) flow (1) Füredi (1) Gaiman (9) Gordon (1) Grahame Smith (1) Grimwood (1) Gyacsenko (1) Haddon (2) halozat (2) Hamilton (1) Herczog (1) Herman (1) Hobb (1) Hoffmann (1) Hornby (1) Huszár (1) Huxley (1) Hyperion (2) interperszonális (1) jóga (1) Karterud (1) Kehlmann (1) kepregeny (2) képregény (1) Kesey (1) Kinsella (8) kognitiv (7) Kosza (1) krimi (4) Kullmann (1) Laurie (1) Lázár Ervin (1) Lehane (2) Lelord (3) Lénárd (2) Lurija (1) Malan (1) Marquez (1) Maynard (1) McAffrey (1) McCullough (1) Mero (1) Miller (1) Mitchell (1) Moore (7) Morgan (3) Mórotz (1) mozgásterápia (2) Murakami (1) Nemeth (2) Niffenegger (3) onsegito (1) Orlean (3) Pelevin (1) Perczel (1) Perez Reverte (1) pratchett (4) pszichiátria (1) pszichoterapia (22) pszichoterápia (5) Racsmany (3) Rados (1) Raffai (1) rehab (2) Ross (1) Salinger (3) Schatzing (1) sci fi (28) séma (1) shopaholic (5) Simmons (2) Smiles (1) Steinhauer (3) Stern (2) Sullivan (1) szelfpszichológia (1) Szendi (2) Szerb Antal (1) Szőnyi (1) sztrugackij (7) tankönyv (5) Tényi (1) terhesség (2) Tokaji Zsolt (2) TothKrisztina (1) Townsend (1) trauma (2) Tringer (2) utikonyv (1) vancsa (1) Vian (1) Vígh (1) Waltari (1) Yalom (3) Young (1) Zafon (2) Zelazny (1) zene (1) Zsoldos (1) Címkefelhő

Szerb Antal: A Pendragon-legenda

2008.12.12. 18:47 isolde

Végtelenül szubjektív vagyok, ez az olvasónaplóm, nem írok könyvkritikát, ez sem az. Persze ezt már mind tudjuk, de mégis mielőtt Szerb Antalhoz nyúlok, szükségét érzem itt elmondani. Mielőtt idejön valaki a google-ből és azt hiszi, irodalmi ajánlót vagy elemzést vagy kritikát kap kétbekezdésben. Nem. Teljesen kritikátlan lelkesedést csupán.

Imádom ezt a könyvet, imádom Szerb Antalt, senki se tud így írni, ilyen okos humorral. Minden mondata humor, és úgy, hogy közben nem viccel, nem vicces jeleneteket ír, nem ökörködik, hanem csak zseniálisan fogalmaz. Hogy a brit kastélyszellemeket csak a britek látják. "Pesti ember soha". És "hajában pedig ott voltak a kötelező szalmaszálak, amelyeket Lear király óta minden jóravaló angol őrült hord." Tudnék még fejből idézni, de felesleges. Egyébként nem terveztem a könyv elolvasását, már olvastam csomószor, csak Kollégám kölcsönkérte, és mielőtt odaadtam, gyorsan kiolvastam véletlenül.

De nyugalom, a lényegre térek. A Pendragon-legenda egy misztikus krimi. Főszereplője, Bátky János, Londonba szakadt hazánkfia, foglalkozására nézve filológus és könyvmoly, egészen véletlenül és akarata ellenére egy sötét ügybe keveredik. Egy party-n ugyanis összefut az Earl Gwynedd-el, aki meghívja a kastélyába, konkrétan a családi könyvtárába, hogy ott Bátky tanulmányozhassa a rózsakeresztesek és szabadkőművesek történetét. Azután szintén véletlenül megismerkedik Maloney-val, aki véletlenül az Earl unokaöccsének haverja, különben nagyotmondó, buta, sziklamászó, és "közelebb áll a csimpánzhoz, mint az emberek általában szoktak." Végül elutaznak az Earl kastélyába, ahol azután furcsa dolgok történnek, amelyekben szerepet játszik az Earl bájos unokahúga, a faluban élő őrült próféta, halott és nem teljesen halott rózsakeresztes lovagok, egy hatalmas örökség, némi titokzatos trópusi betegségek, egy másik gyönyörű nő, és fej nélküli lovasok is.

Szerb Antal amúgy mestere annak, hogy észrevétlenül történelmi tényekkel traktáljon minket, itt is mindent megtudunk a walesi folklórról és az alkímistákról, simán elmenne ismeretterjesztő műnek vagy történelmi regénynek. De ettől nem lesz unalmas, mert humoros és fordulatos és szövevényes és misztikus és izgalmas és letehetetlen. És bárcsak Szerb Antal több regényt írhatott volna annál a négynél, amit már hússzor kiolvastam.

Különben németre és pár éve angolra is lefordították a könyvet és úgy látom itt az interneten, hogy tetszett a briteknek is. Helyes.


Review in The Guardian

Ki az a Szerb Antal?

 

8 komment

Címkék: Szerb Antal

A bejegyzés trackback címe:

https://isoldeolvas.blog.hu/api/trackback/id/tr425587100

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

SeSam 2008.12.13. 06:50:02

Hú, ezt a könyvet valamikor középiskola elején olvastam. Alapvetően kellemes emlékeim vannak róla. Viszont amit írtál... hát most elolvasnám még egyszer. Csak sajnos messze van.

Encsi 2008.12.13. 16:51:50

Ez a könyv engem is teljesen lebilincselt, imádtam a stílusát. Egy miatt nem lett ultimate kedvencem, és kíváncsi lennék erről a véleményedre: te nem érezted úgy, hogy a legvége kicsit le- és össze van csapva? Amúgy Sz.A.-tól még A világirodalom történeté-t is szívesen olvasgatom, annyira színesen van megírva :)

17686 2008.12.13. 17:33:20

Encsi: de igen, a vége szerintem se az igazi, nem tetszett nekem a rejtély megoldása sem, de ennyit megbocsátok.

picidzé 2008.12.15. 14:55:37

Ha már okos humor: nem véletlen, hogy Szerb Antal Wodehouse-t is fordított. Zseniálisan, szokás szerint.

Almácska 2009.01.03. 11:24:48

úúúúúúúúúúúúúúúúgy de úúúúúúúúúúúúúúúúúgy szégyellem magam, de én nem olvastam pedig hétfőn ebből is vizsgázom, és érzem, hogy nekem is a kedvencem lesz, mert én is az okos humort szeretem, hogy tőled idézzek, kedves isolde. mmmmmmmmm, minél hamarabb el akarom olvasniiiiiiiiiiiiiiiiiiii!!! ja, és búék.

35271 2009.01.05. 13:32:12

Az irodalomtörténetei is olyan olvasmányosak-szórakoztatóak, mintha regények lennének.

barcafan 2009.05.14. 16:31:59

Én nem nagyon szeretek olvasni, de erre az egy könyvre rászántam magam, mivel az irodalom tanárnőnk is nagyon lelkesen mesélt róla. És egy nagyszerű olvasásélmény volt, szóval lehet hogy megkedveltem az olvasást?:-)

Molnár László 2010.12.09. 01:56:19

Az Utas és Holdvilág után a Pedragon-legenda nekem nem jött be, valószinüleg várnom kell, amig újra nekirugaszkodok, az Irodalom története is szenzációs Szerb Antaltól !
süti beállítások módosítása