HTML

isoldeolvas

Friss topikok

Címkék

analízis (10) antipszichiátria (1) Arsan (1) Austen (1) Auster (9) Baddeley (1) banks (2) Barabási (1) Baricco (2) Bauer (1) Baxter (1) Bentall (2) Bester (1) Bloom (1) Bradbury (1) Brautigan (1) Brown (1) Chandler (1) Changeux (1) chicklit (2) Csepe (1) csermely (2) Csermely Gyula (1) Csíkszentmihályi (1) Cunningham (1) Dahl (4) Dick (1) Dylan (1) Edwards Jones (1) életrajz (3) Ellis (1) eroszak (2) Evans (1) Fable (3) fantasy (10) Fejős (1) film (1) Firefly (2) flow (1) Füredi (1) Gaiman (9) Gordon (1) Grahame Smith (1) Grimwood (1) Gyacsenko (1) Haddon (2) halozat (2) Hamilton (1) Herczog (1) Herman (1) Hobb (1) Hoffmann (1) Hornby (1) Huszár (1) Huxley (1) Hyperion (2) interperszonális (1) jóga (1) Karterud (1) Kehlmann (1) kepregeny (2) képregény (1) Kesey (1) Kinsella (8) kognitiv (7) Kosza (1) krimi (4) Kullmann (1) Laurie (1) Lázár Ervin (1) Lehane (2) Lelord (3) Lénárd (2) Lurija (1) Malan (1) Marquez (1) Maynard (1) McAffrey (1) McCullough (1) Mero (1) Miller (1) Mitchell (1) Moore (7) Morgan (3) Mórotz (1) mozgásterápia (2) Murakami (1) Nemeth (2) Niffenegger (3) onsegito (1) Orlean (3) Pelevin (1) Perczel (1) Perez Reverte (1) pratchett (4) pszichiátria (1) pszichoterápia (5) pszichoterapia (22) Racsmany (3) Rados (1) Raffai (1) rehab (2) Ross (1) Salinger (3) Schatzing (1) sci fi (28) séma (1) shopaholic (5) Simmons (2) Smiles (1) Steinhauer (3) Stern (2) Sullivan (1) szelfpszichológia (1) Szendi (2) Szerb Antal (1) Szőnyi (1) sztrugackij (7) tankönyv (5) Tényi (1) terhesség (2) Tokaji Zsolt (2) TothKrisztina (1) Townsend (1) trauma (2) Tringer (2) utikonyv (1) vancsa (1) Vian (1) Vígh (1) Waltari (1) Yalom (3) Young (1) Zafon (2) Zelazny (1) zene (1) Zsoldos (1) Címkefelhő

Susanne Forward: Mérgező szülők

2009.08.20. 16:02 isolde

A két, családon belüli erőszakról szóló, magyarul megjelent alapkönyv közül ez a másik. Azt kell mondanom, hogy míg a Trauma és gyógyulás nagyon jól megírt, terapeutáknak szóló, professzionális mű, addig a Mérgező szülők egy tipikus önsegítő könyv: olvasmányos, laikusoknak szóló, esetenként kissé hatásvadász, de alapvetően jó fajta, hasznos.

A könyv tehát elsősorban laikusoknak íródott, de szakmabeliek is haszonnal forgathatják, sőt, a második fejezetben egy csomó működőképes gyakorlati tanácsot kapunk traumatúlélők segítésére. De kezdem az elején.

Két részből áll a könyv, az első felében szülőtípusokat sorol fel a szerző, és megtudhatjuk, melyikkel miért nehéz felnevelkedni. Az összes szülőtípushoz egy csomó esetismertetést mellékel, és elég jól lefedi a nevelési hibákat, tehát elég valószínű, hogy valamelyik fejezetben az ember a saját szüleire ismer rá. Az összesen hat szülőtípus a legelviselhetőbbtől kezdődik ("Az alkalmatlan szülő") és fokozatosan durvul be (irányító; alkoholista; szavakkal verő) egészen a lehető legdurvábbakig (testi erőszak; szexuális erőszak). Rengeteg esetet közöl, amik nagyon életszerűek, és míg az első fejezetekben hajlamos vagyok kissé mentegetni a történetekben szereplő szülőket (miért kell valakit mindjárt mérgező szülő-nek nevezni azért, mert nem állt mindig a helyzet magaslatán), addig az utolsó fejezetben már legszívesebben személyesen keresném fel és lőném tökön a leányát megerőszakoló nyomoroncot.   

Miután megismerkedtünk a szülők által elkövethető leggyakoribb hibákkal, a könyv második felében a terápiás lehetőségek jönnek. Ez főként arról szól, egyedül mit tehet az ember otthon a sérelmeivel, anélkül, hogy pszichoterápiára menne. Elég értelmes kis gyakorlatok, írásos feladatok és végiggondolnivalók szerepelnek a könyvben. Arra azért kitér a szerző, hogy ha bántalmaztak, pláne megerőszakoltak a szüleink (vagy egyéb gondviselőink), akkor ne egyedül csináljuk, hanem legyen kéznél egy terapeuta vagy valami önsegítő csoport legalább. Mert az túl nehéz. Szerintem amúgy elég jó ez a rész, mivel egyrészt a gázos szülőkkel rendelkező olvasó rájön, hogy nem egyedi eset, számtalan emberrel történtek hasonló dolgok, esetismertetésekben magára / szüleire ismerhet, másrészt gyakorlati tanácsokat is kap a megküzdéshez. Harmadrészt kap egy képet arról, hogy mégis milyen lehet a pszichoterápia, és esetleg korábbi előítéleteit legyőzve akár el is mehet. 

Egy dologban nem értek feltétlenül egyet Susan Forwarddal. Bántalmazottak terápiáját illetően a trauma feldolgozása nagyjából ugyanúgy zajlik a legtöbb terápiás irányzat szerint, ugyanaz a lényeg. Abban különböznek, hogy kell-e konfrontálódni személyesen a bántalmazókkal, vagy sem. Susan Forward szerint kell, és konfrontáció nélkül nincs teljes gyógyulás. Ő is leírja, hogy más terapeuták ezt máshogy (rosszul) gondolják, de attól még így van: muszáj odaállni apád elé és közölni vele, hogy téged mindig is zavart, hogy ivott, megvert és letaperolt. Ebben nem értek egyet Forwarddal, mert szerintem a konfrontáció nem elengedhetetlen feltétel. Meg különben sincs olyan pszichoterápiában, hogy valamit "muszáj". De tény, hogy neki több tapasztalata van bántalmazottakkal, mint nekem, szóval tiszteletben tartom a véleményét.

Kicsit félrevezető a könyv bevezetője / címe / fülszövege, mert bár tényleg főként a bántalmazó szülőkre koncentrál, azért nem csak erről szól: olyan szülőkről is egy csomó szó esik, akik nem verték agyon a gyereküket, csak mondjuk sokat kritizálták vagy ilyesmi. Tehát olyanoknak is jól jöhet a könyv, akiknek nem mindjárt mérgezőek a szüleik, hanem csak valami hétköznapi érzelmi zsarolásban utaznak.    

10 komment

Címkék: pszichoterápia trauma eroszak onsegito

A bejegyzés trackback címe:

https://isoldeolvas.blog.hu/api/trackback/id/tr845587123

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tappancs 2009.08.20. 17:54:17

bizony, nekem segített. nem teljesen, még mindig sírógörcsöt kapok, ha anyámra gondolok, de már nem függök tőle úgy, ahogy eddig. csak még nem tudtam feldolgozni. de a könyv nagyon jó, sokaknak ajánlottam már.

37621 2009.08.21. 09:01:56

Az első mondat kicsit félrevezető szerintem, sokkal többről szól a könyv (mint írod is), de lehet, hogy a könyv címe és a fülszövege is az, pedig szélesebb réteget is érdekelhetne. Jó könyv, amennyire emlékszem, nekem az tetszett, hogy az ilyen rossz minták akaratlan továbbadódásának logikus mechanizmusát írja le. Más szerzőknél ez csak közlés sokszor, hogy "az úgy szokott lenni, hogy olyan leszel mint ők", mire a laikus közli, hogy "márpedig én nem leszek olyan, mint ők", és itt meg el lehet rajta gondolkozni, hogy ez hogyan alakul ki, és hogyan ne.

69507 2009.08.27. 18:26:38

ooo, es jo szulo nincs is? Vagy csak meg nem ismertem fel, hogy mit rontottak el?

2582 2010.01.01. 17:02:51

Nekem ez a könyv adta az első visszaigazolást, addig, kb. 23 évig azt hittem, velem van a baj, méghozzá nagy. Ez a könyv adta az első lökést is, hogy segítséget kérjek és szép lassan változtassak az életemen. Majdnem 10 év telt el, sok terápiás módszert kipróbáltam, s megtaláltam azt, ami nekem való és lassan építkeztünk ugyan, de segített. Többeknek ajánlottam azóta ezt a könyvet, tudtommal egyikük sem olvasta el. Pedig szerintem kellene.

103290 2010.01.21. 14:23:09

Ezzel csak az a baj, hogy ha olyan (felnőtt) gyerekek olvassák, akik a szülői szigort, a (talán) poroszos nevelést is ebbe a kategóriába sorolják. Vagy olyanok, akik saját kitalációikat addig ismételgetik, amig már ők is tényként kezelik, és a szemük sem rebben. Akik nem hajlandók családterápiára járni, mert akkor nem biztos, hogy maradéktalanul nekik adna a pszichiáter igazat, ahol esetleg szembesülnének saját "hibátlanságukkal" is. Én szeretnék olvasni valamit a "mérgező gyerekekről" is, akik úgy érzik, nem ide vagy oda akartak születni, és ezt a "tévedésből választott" szülőkön verik le.

NaNe 2010.12.31. 13:34:08

Hello. Utolsó hozzászólótól kérdezném milyen mérgező gyerekekről beszélsz? Mit verne le egy szülőn a gyermek? Gondolkodj már mielőtt badarságokat írsz. Én emlékszem hogyan eszméltem rá kisgyermek koromba mennyi baromságot ültetnek beléd a felnőttek. Még könyv se kellett hozzá, aztán azóta sokat olvastam és 32 éves koromra elértem, hogy bazi rossz a kapcsolatunk mert megosztottam a gondolat világom édes anyámmal akinek az volt a válasza erre: most, hogy így elmondod ezeket nekem és visszanézek a múltamba, látom a hibáimat de én ezt nem akarom! És szerintem azóta örök frusztrációja vagyok neki lévén tudja mit, hogy miként gondolok értékelek, stb.

NaNe 2010.12.31. 13:37:21

Szerintem te egy mérgező szülő vagy aki elcseszte a gyermekét ami most üt vissza és ezt fájlalod. Nem ide vagy oda születtek...gondolom anyagi probléma de egy gyermeket nem érdekli pénz ha ez így van azt tőled kapta, úgyhogy javítsd ki magad!

takács piroska 2011.04.02. 16:58:14

Nagyon nagyon(halálosan) szomorú,ha egy kisgyerek azt érzi, nem jó helyre született.Én is így éreztem.Három évesen már ez vot a helyzet.Nem is nagyon emlékszem, miért, de rajtam csattan az ostor anyám minden godja miatt.Majd pedig puszilgatni kezdett,na ebből lett elegem egy idő után. Nem szerettem az anyámat, és ez nem az én hibám!

Mandula 2011.04.05. 15:45:10

Ezt a könyvet elég behatóan olvastam át. Nem minden szülőt csoportosít Forward, csak a súlyosan problémásakat, akik viselkedésükkel komolyan ártottak/ártanak gyermeküknek. A gyermek nem érti, miért bántják: szenved és magát hibáztatja/bünteti a történtek miatt. A bántalmazott gyermek magával viszi a bántás miatti dühét, bűntudatát és hibás reflexeit a felnőttkorba. De dolgozhat azon, hogy "ne adja tovább a stafétabotot", ne ismételje meg szülője hibáit a saját gyermekével vagy párjával szemben. Az otthonról kapott hibás viselkedésminták helyett újakat tanul, hogy kiegyensúlyozottan élhessen és jól boldoguljon az életben: Ehhez nyújt gyakorlati segítséget a könyv, nagyon olvasmányosan. A munka külön érdemének tartom azt a hozzáállást, hogy az olvasó/páciens aktívan dolgozik a gyógyulásért. Nem mástól várja passzívan, hogy meggyógyítsa - így az eredmény is tartós lesz.

Nagy Zsuzsa 2011.07.04. 19:28:39

Szerintem vannak a "halmozottan mérgező"szülők.Ez azt jelenti, hogy generációkon keresztül örökítik, és tovább adják az őket ért traumákat,bántásokat.Olyan ez, mint a csodatölcsér-minden lehet belőle.Nagyon nehéz úgy gyereket nevelni, hogy a szülő óhatatlanul se ejtsen hibát.Ilyen szerintem nincs.A szülők tudatlanul nem lehetnek pszichológiai szakemberek sem,és az ösztönösség nem mindig működik helyesen.
süti beállítások módosítása