HTML

isoldeolvas

Friss topikok

Címkék

analízis (10) antipszichiátria (1) Arsan (1) Austen (1) Auster (9) Baddeley (1) banks (2) Barabási (1) Baricco (2) Bauer (1) Baxter (1) Bentall (2) Bester (1) Bloom (1) Bradbury (1) Brautigan (1) Brown (1) Chandler (1) Changeux (1) chicklit (2) Csepe (1) csermely (2) Csermely Gyula (1) Csíkszentmihályi (1) Cunningham (1) Dahl (4) Dick (1) Dylan (1) Edwards Jones (1) életrajz (3) Ellis (1) eroszak (2) Evans (1) Fable (3) fantasy (10) Fejős (1) film (1) Firefly (2) flow (1) Füredi (1) Gaiman (9) Gordon (1) Grahame Smith (1) Grimwood (1) Gyacsenko (1) Haddon (2) halozat (2) Hamilton (1) Herczog (1) Herman (1) Hobb (1) Hoffmann (1) Hornby (1) Huszár (1) Huxley (1) Hyperion (2) interperszonális (1) jóga (1) Karterud (1) Kehlmann (1) kepregeny (2) képregény (1) Kesey (1) Kinsella (8) kognitiv (7) Kosza (1) krimi (4) Kullmann (1) Laurie (1) Lázár Ervin (1) Lehane (2) Lelord (3) Lénárd (2) Lurija (1) Malan (1) Marquez (1) Maynard (1) McAffrey (1) McCullough (1) Mero (1) Miller (1) Mitchell (1) Moore (7) Morgan (3) Mórotz (1) mozgásterápia (2) Murakami (1) Nemeth (2) Niffenegger (3) onsegito (1) Orlean (3) Pelevin (1) Perczel (1) Perez Reverte (1) pratchett (4) pszichiátria (1) pszichoterapia (22) pszichoterápia (5) Racsmany (3) Rados (1) Raffai (1) rehab (2) Ross (1) Salinger (3) Schatzing (1) sci fi (28) séma (1) shopaholic (5) Simmons (2) Smiles (1) Steinhauer (3) Stern (2) Sullivan (1) szelfpszichológia (1) Szendi (2) Szerb Antal (1) Szőnyi (1) sztrugackij (7) tankönyv (5) Tényi (1) terhesség (2) Tokaji Zsolt (2) TothKrisztina (1) Townsend (1) trauma (2) Tringer (2) utikonyv (1) vancsa (1) Vian (1) Vígh (1) Waltari (1) Yalom (3) Young (1) Zafon (2) Zelazny (1) zene (1) Zsoldos (1) Címkefelhő

Ken Kesey: Hajósének

2009.01.27. 09:13 isolde

Ez ugyanaz a Ken Kesey, aki többek között a Száll a kakukk fészkére-t írta, aztán 28 évig nem írt semmit, csak partizott meg LSD-zett a Grateful Dead nevű zenekarral, akik a haverjai, és 28 év után, 1992-ben előállt ezzel a könyvvel. Tudom, gonosz és rosszmájú vagyok, de talán nem kellett volna szétdrogozni az agyát, és akkor ez tényleg egy iszonyú jó könyv lett volna. Különben Kesey tényleg nagy arc volt, együtt bélyegezett a Beatles-szel, és pszichiátrián is dolgozott ápolóként.

A történet egy isten háta mögötti alaszkai kisvárosban (vagy inkább halászfaluban) játszódik, valamikor a nem túl távoli jövőben (2020-ban). Szereplők Isaak Sallas, aki régen pilóta, majd híres ökoterrorista volt, de miután kislánya meghalt leukémiában, amit a gonosz cégek permetszerei okoztak, és felesége elhagyta, ő visszavonult és halászhajókon dolgozik. Egy lakókocsiban él a jamaikai Emil Greer-rel, aki nőcsábász rasztahajú fiatalember. Szerepel még Alice Carmody, "a mérges inuit", aki egy orosz-eszkimó származású nő, leszokott(?) alkoholista, kissé impulzív (egy istenverte borzalmas piáló hisztérika) és Isaak főnökének a neje. A városban a férfiak többnyire halásznak, valami új, növényi alapú teát használnak drogként, és az Underdogs (Vesztes Kutyák) nevű bohém klubban tömörülnek.

A világtól való elvonulást alapjaiban rázza meg, amikor megérkezik Nicholas Levertov, Alice albínó fia, egyben Isaak egykori cellatársa. Nicholas egyértelműen gonosz, valamint producere egy leendő hollywoodi szuperprodukciónak: egy eszkimó mesét akarnak filmre vinni és a forgatás helyszínéül kedves városkánkat nézték ki. Ezzel alaposan felforgatják az életet, már a puszta jelenlétükkel is, de aztán Isaak gyanakodni kezd, hogy még annál is sokkal gonoszabbak.

Nem tudom, lehet, hogy csak a fordítás, de olyan... kuszán van megírva ez a könyv, olyan szétesett mondatok vannak benne, hogy néha meg kellett állnom és visszaolvasni, hogy most mi az isten van? Van benne csomó szójáték is, ami idegesítőek, felét sikerült lefordítani, felét nem annyira. Nem tehetek róla, kényszeres konzervatív vagyok, de nekem egy könyvfejezet címe ne legyen három értelmetlen sor, ne kezdődjön Minden Szó Nagybetűvel, egyáltalán, nagybetűvel csak a Tulajdonnevek és a mondatok kezdődjenek, és egy oldalon ne legyen hat-nyolc dőlt betűs szó és (ugyanennyi) zárójel.

Egyébként nem arról van szó, hogy Kesey elfelejtett írni, mert időnként mintha megfeledkezne magáról és oldalakon át "normálisan" ír, és ebből gyönyörű részek születnek. Amikor Isaak néhány társával egy fék nélküli hajtányon menekül hegynek lefelé oldalakon keresztül, az lélegzetállítóan izgalmas és magával ragadó és elképesztő. Vagy az eszkimó (mű)mese, amit a regény teljes terjedelmében tartalmaz, nagyon szép. Vagy az elektromos/mágneses vihar (vagy micsoda) leírása, az elejétől a végéig nagyszabású és lenyűgöző és wow. A "furcsa", túlzó, viccelődő stílus inkább koncepció volt, ami nekem nem jött be, hanem sikítani tudtam volna tőle időnként, de persze, lehet, hogy valaki ezt direkt szereti.

Kár, hogy nem "hagyományos" stílusban írta meg, mert egyébként bár maga a történet egyszerű, a tanulság szájbarágós (ember vs. természet), de az egész regénynek, a környezetnek van egy rendkívül egyedi, nehezen megfogalmazható hangulata, ami napokig a fejemben maradt még a könyv olvasása után is. Kalandos, nagyszabású. Ami azt illeti, sokkal jobban tetszett nekem ez a könyv, miután kiolvastam, és nem kellett már szembesülnöm a hülye viccekkel, hanem csak őrizgettem még magamban a hangulatát meg a kedvenc jeleneteimet.

12 komment

Címkék: Kesey

A bejegyzés trackback címe:

https://isoldeolvas.blog.hu/api/trackback/id/tr655587106

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

6782 2009.01.28. 16:18:02

"olyan szétesett mondatok vannak benne" Nem a mondatok vannak szétesve, hanem az egész könyv. Lapjaira, hiába keményfedeles. :D Ha a kiolvasás _után_ tetszett a könyv, az nem azt jelenti, hogy újraolvasós? :)

17686 2009.01.28. 16:25:44

jaa, a lapok, akkor az volt az :) azt hiszem, csak bizonyos részeit olvasnám újra.

69507 2009.01.29. 01:34:03

En szerettem. Igaz, sokkal fiatalabb voltam, sokkal kevesbe kifinomult izlessel, de a hangulatat en is nagyon szerettem.

ohp 2009.04.04. 01:48:50

off: isolde, olvastál Haruki Murakamit? Kíváncsi vagyok a véleményedre. on

17686 2009.04.04. 10:21:28

ohp: nem, bár sokat nézegettem a könyvesboltban, de aztán mégis kimaradt. olvassak?

ohp 2009.04.04. 13:26:14

A Guardian kritikusa szerint pl. ő korunk egyik legnagyobb regényírója, én viszont nagyon nem értem, hogy mi benne a jó. A Szputnyikot konkrétan a falhoz csaptam a minap és dühöngtem, hogy kétezer-valamennyi forintom ráment erre a semmire. De vannak, akik szeretik...

szeee 2009.04.13. 08:14:16

hehe, épp a minap írtam a blogomban, hogy Murakami szerintem nagyon megosztja a népet és úgy tűnik, igazam volt. Nekem viszont nagyon bejön, igaz a Szputnyikot még nem olvastam.

124886 2009.05.29. 10:16:41

ohp: Én vagyok a 'szeretik kategória', és baromi kíváncsi vagyok, hogy egyeseket miért idegesít fel ennyire.. Neked miért nem jött be? isolde: Én azt ajánlom próbáld meg, de ne a Szputnyikkal kezd, inkább a Norvég erdővel vagy a Kafka a tengerparton-nal. Egy próbát megér, tényleg tehetséges, csak hát tipikus japán. (Kicsi depresszió, homályos, rébuszos cselekmény.)

117592 2009.05.29. 11:00:39

Nincs tovább?

17686 2009.05.29. 11:50:51

cotta: nem halt meg, csak alszik :)

117592 2009.05.29. 12:00:25

...és álmában csönget egy kicsit :).

buffolini 2011.05.25. 18:38:04

....Kesey nem savazott a Beatlesszel, csak szeretett volna, a Hell`s Angelsszel es Hunter S Tompsonnal viszont annal inkabb...es a Grateful Daddel is csak parszor. `Akik a haverjai` azok a Merry Pranksters...apolokent pedig nem dolgozott pszichiatrian, de takaritokent elmegyogyintezetben. (forras:Tom Wolfe) ...ezek utan mar rendelem is a Sailor Songot. Kivancsiva tettel.
süti beállítások módosítása